Blog,  Events

Brand Events: creëer de unieke beleving van jouw merk

Het organiseren van grote events is nu niet makkelijk, maar de voorbereiding daarvan; het ontdekken hoe een perfect event georganiseerd kan worden voor de toekomst biedt juist inspiratie, creativiteit en je kunt meteen van start zodra de mogelijkheden zich weer voor doen. Ik neem jullie graag mee in mijn wereld van (brand) events en waarom ze zo fantastisch zijn – voor zowel het merk als salons.  

Merkbeleving

Brand events bieden een unieke kans om salons te laten beleven waar jouw merk voor staat. Wat de merkwaarden zijn, wat de filosofie van een merk is, wie de mensen zijn achter het merk en welke belofte maakt het merk waar? In de huid- en haarverzorgingsbranche zijn veel verschillende merken, dus een unieke manier van zichtbaarheid creëren, wordt steeds belangrijker.

Positionering van je merk

Als merk wil je je klanten leren kennen, maar wat nu nog veel belangrijker is dat klanten het merk leren kennen op een eerlijke authentieke manier en hoe het merk kan bijdragen aan hun positionering. Je moet tegenwoordig als merk meer laten zien dan alleen maar een goed product, een unieke verpakking of bijzondere ingrediënten die erin verwerkt zijn- want de concurrentie heeft tenslotte ook goede producten. De organisatie zelf, de filosofie achter het merk, maar vooral ook de belofte van een merk worden steeds belangrijk. Er zijn een aantal ingrediënten – naast een megastrakke organisatie – die jouw evenement tot een succes maken:  authenticiteit, vertaling van jouw merkwaarden naar praktische zaken, beleving, loyaliteit en de toegevoegde waarde voor de salon. Bij een klantevent is het belangrijk dat authenticiteit, beleving, loyaliteit voorop staan en niet de verkoop van je product of merk. Blijf trouw aan je merk, de merkwaarden en bouw daarmee een duurzame relatie op met jouw klanten.

Jouw merkwaarden

Merkwaarden zeggen niet alleen wat over je merk, maar ook hoe je met bepaalde waarden omgaat en hoe het merk deze waarden waarborgt. Hoe salons jouw merk beleven staat of valt met de organisatie van een sterk event en hoe jij jouw merkwaarden hebt samen laten smelten in alle aspecten van het event die tot een unieke beleving zorgen – iets waar over gesproken wordt en wat een blijvende herinnering achterlaat bij jouw klanten.

De juiste vragen

Maar hoe kom je tot de basis van een sterk event met de juiste samensmelting van al het bovengenoemde? Je kunt natuurlijk heel enthousiast meteen beginnen met organiseren, maar een goede voorbereiding is essentieel voor een sterk event. Hoe beter je het voorbereid, hoe sterker de beleving van de klant naar voren komt en dat is wat we willen creëren.  Er zijn een aantal vragen waar je als merk over na moet denken wanneer je een klantevent organiseert en waar je eerst mee kunt starten als je denkt dat een event het beste is om de boodschap over te brengen:

  • Waarom organiseer je het event: wat is je boodschap
  • Met welke beleving wil jij dat jouw klanten het event herinneren?
  • Wie nodig je uit voor het event: bestaande klanten, nieuwe klanten of juist een combinatie?
  • Welk event is de beste vorm voor de ultieme beleving – is dit een activiteit, een internationale reis (dit is vaak het geval als het merk internationale roots heeft), geef je een trendshow? Alles is mogelijk als het past bij waar het merk voor staat en welke boodschap je wil overbrengen.
  • Vormt het event een geheel met wat je wilt laten zien? Staat duurzaamheid voorop, dan is het belangrijk dat dit in alle aspecten van het event terugkomt. Wil je juist laten zien hoe goed het merk ingaat op de laatste trends; dan is het belangrijk die kennis over te dragen.

Mijn nieuwe blog gaat verder in op de vervolgstappen van het organiseren: we ontwerpfase van het event – een creatieve fase waarin we alle opties kunnen bekijken. Wil jij toch iets organiseren gedurende of na COVID-19, maar weet je niet precies hoe je dat moet en wat de mogelijkheden zijn met deze maatregelen? Neem dan contact met mij op:)