Blog,  Reizen

Mini-break Ameland

In deze tijd van COVID-19 is alles vrij onzeker. Ik was een week vrij in juni en ik had ook sterk de behoefte om op reis te gaan. De enige voorwaarde was dat ik naar een stad of gebied ging waar ik nog niet eerder was geweest. Na Terschelling, Texel en Vlieland vond ik het tijd om Waddeneiland Ameland te bezoeken. Wel met een disclaimer want natuurlijk is het ook in Nederland belangrijk dat je rekening houdt met de geldende maatregelen. Here we go!

Voorbereiding

Als persoon ben ik dol op organiseren en regelen, ik ontdek graag nieuwe dingen en wil alles weten van het land, stadje of provincie waar ik naar toe ga.  Voordat ik op reis ga, bereid ik me dus altijd goed voor in de historie van Ameland. Wat is er te zien, hoe is de ligging van het eiland en wat zijn bijzonderheden. Aangezien ik dit keer maar vijf dagen naar het eiland ging, wilde ik een duidelijk ‘programma’ voor mezelf hebben zodat ik niets zou missen van dit eiland. Ik ben een actieve reiziger, dus een hele dag op het strand liggen- dat lukt mij heel erg slecht, komt dus goed uit dat ik een mix van activiteiten kan inplannen. Ik maak een lijstje met wat ik echt graag wil zien en bekijk op de dagen zelf wat ik dan ga doen- heb ik ergens geen zin in dan doe ik het ook niet. Wil je ook meer informatie over Ameland? Kijk dan op https://www.vvvameland.nl/

Dag 1 – vertrek Holwerd naar Ameland via Nes

De veerboot naar Ameland vertrekt vanaf Holwerd, een plaatsje in het hoge Noorden van Nederland. Dit keer word ik weggebracht door mijn lieve moeder en we besluiten daar ook nog even rustig een kopje koffie te drinken. Ik zet mijn mondkapje op en vertrek met mijn vouwfiets en backpack naar Ameland met een boottocht die maximaal 45 minuten duurt met de veerdienst. De mini-break Ameland is begonnen!

Daar aangekomen fiets ik meteen door naar mijn hotel.  Ik kom om 12uur aan in het hotel en kan nog niet inchecken. Mijn hotel is Strandhotel Buren aan Zee met echt een perfecte ligging pal aan het strand en achter een duin – je hoort de golven van de zee en ik waan me meteen op vakantie- heerlijk!

Ik plof neer bij ’t Strandhuys en bestel een heerlijke lunch. Daarna ga ik op onderzoek uit en fiets ik – via een duinroute- naar het VVV kantoor om daar een boekje te kopen met wandelroutes op Ameland en een fietskaart – toch altijd handig en onderdeel van mijn goede voorbereiding. Ik kom langs Nes vanuit Buren; dus ik besluit meteen Nes te ontdekken. Met een paar kleine boetiekjes en een sfeervol binnenplaatsje is het met uitstek een pittoresk vakantiedorpje. Na wat struinen fiets ik naar het hotel, installeer mij op de hotelkamer en ik ga nog even lekker op het strand liggen met mijn boek. Diezelfde avond ga ik weer naar ‘mijn’ strandtent en ga uitgebreid dineren. Tijdens het diner lees ik het wandelrouteboekje Wandelen op Ameland door. Een boekje gemaakt door Staatsbosbeheer met 11 bijzondere wandelingen over het eiland met een totale lengte van 50 kilometer. Leuk om te lezen omdat je meteen meer leert over het betreffende wandelgebied, de historie of flora en fauna die te zien zijn. Na het eten maak ik een ontspannende wandeling over het strand die ervoor zorgt dat ik die nacht heerlijk slaap.

Dag 2 – Wandeling Buurderduinen & Natuurcentrum Ameland

06:45 uur word ik wakker, precies op tijd want ik heb een wandeling ( volgens het boekje route 6 – Buurderduinen en Bureblinkert)  gevonden vlakbij het hotel, door de duinen het Oosterbos en over het strand. Ongeveer 5 kilometer dus perfect voor een ochtendwandeling voor het ontbijt.

Om 08:00 uur zit ik aan het ontbijt – die trouwens fantastisch geregeld is. In verband met corona is er geen buffet maar hebben ze een leuke ontbijtmand gemaakt, die je mee mag nemen naar je kamer of kan nuttigen in de ontbijtzaal. De dag is wat bewolkt, dus ik besluit naar Natuurcentrum Ameland te gaan.

Na het bezoek stap ik op mijn fiets en concludeer ik dat de ketting eraf ligt, zucht! Zeer amateuristisch probeer ik de ketting weer terug op zijn plek te leggen – maar uiteindelijk lukt het me😊 ik fiets met trots naar Ballum, een van de vier dorpen van Ameland. Ik fiets via de duinroute, maar je kunt er ook voor kiezen om de doorgaande weg te nemen. De fietstocht duurt ongeveer een half uurtje- dus ik kom ’s middags aan in Ballum. Parkeer mijn fiets, bezoek even snel de supermarkt voor een makkelijke lunch en besluit door het dorpje te wandelen.

Ook hier zijn weer een aantal leuke winkeltjes – ik ben niet zo van de souvenirs kopen tenzij ze echt kenmerkend zijn voor een land, stad of dorp. Ameland staat bekend om likeur Nobeltje. Ik ga dus naar de slijterij waar ze dit likeurtje verkopen en neem meteen twee flesjes mee, voor mijzelf eentje en een vriendin. Ik fiets verder, neem verschillende weggetjes die doodlopen en vind uiteindelijk een iets andere route terug naar het hotel. De route gaat door weilanden en via de duinen. Ik houd ervan om elke keer weer een andere route te nemen als ik ergens ben geweest. In het hotel laat ik mijn rugzak achter, trek ik een trui aan- want het wordt al iets kouder- en maak ik een lange strandwandeling – die avond besluit ik om simpel in het hotel te eten op mijn kamer: broodjes, beleg en iets lekkers en Netflix.

Dag 3 – Natuurreservaat ’t Oerd

Op tijd wakker – hoe fijn is dat en zonder wekker😊 Oké, dit wordt een sportieve en actieve dag. Ik heb besloten naar Het Oerd te wandelen. Tijdens mijn ontbijt die ik dit keer op mijn balkon (met uitzicht op duinen en zee) nuttig, neem ik het plan door. Ik wandel naar ‘t Oerd (5km), pak daar de natuurroute(4,5km) en wandel dan langs het strand weer terug (5km).

’t Oerd is een natuurgebied en voor veel vogels een leef- of broedgebied. Ook De zilvermeeuw is hier vertegenwoordigd met maar liefst een kolonie van ruim 3.300 paren. De wandelroute is ver van de bewoonde wereld en ligt in het getijde gebied. Bij hoog water is de route niet begaanbaar en omdat bepaalde stukken vaak overstromen is gepast schoeisel wel handig.

Met mijn rugzak met daarin waterflesjes, wat lekkers voor onderweg en een stuk fruit, ga ik vol enthousiasme aan de wandel. De route begint bij het hotel- dus perfect! Ik wandel over het fietspad dat door de duinen gaat, eenmaal 2km gewandeld, zie ik op een bordje staan dat het ‘t Oerd nog 5 km is. Uhm… ik heb dus blijkbaar een beetje mis gerekend. Ik wandel gestaag door, het is heerlijk weer en het gebied is fascinerend. Elk waddeneiland is weer uniek aan flora en fauna. Eenmaal aangekomen bij  ‘t Oerd is het drukker en merk je dat veel toeristen toch wel geïnteresseerd zijn in dit natuurgebied.

Ik lunch snel en makkelijk op een picknickbankje en via het strand wandel ik weer terug naar het hotel. Het is een fantastisch uitzicht. De stranden zijn enorm breed, de wereld lijkt oneindig en als ik voor me uitkijk zie ik (optisch) de zee kruisen met de duinen en het strand. Het strand is leeg, voor mijzelf alleen en ik geniet volop – dit is voor mij het ultieme gevoel om mijn gedachtes rustig te overdenken, plek te geven en misschien wel los te laten. Ik wandel rustig door, heb een brede glimlach op mijn mond en heb op dat moment nog niet door dat 7 kilometer nog best wel ver is op dat strand wat dus oneindig lijkt. Na 18,5 km kom ik dan eindelijk weer aan in het hotel. Ik ben om 9u weggegaan en inmiddels is het 16uur. Ik plof neer op bed en doe een snelle powernap – dat gaat eigenlijk volledig vanzelf.

Ik ga eten bij mijn strandtent, geniet van het uitzicht het is een mooie dag geweest en dus ook een mooie zonsondergang.

Dag 4 – Dagje Hollum

Opstaan is een opgave, ik voel mijn spieren en vooral voeten. Misschien was 7km wandelen op blote voeten niet echt een slim idee. Ik besluit iets rustiger op te starten en vandaag staat Hollum op de planning. Een route van 45 minuten door het duingebied. Omdat ik nogal competitief ben ingesteld (ik ben het soort persoon dat heel goed competitie voert in haar eentje) maak ik een duidelijke afspraak dat ik rustig aan ga fietsen en onderweg tijd neem om een kopje koffie te nemen. Dus met een voorbereide tas vertrek ik op mijn fiets naar Hollum. Onderweg stop ik bij strandpaviljoen Ballum dat ongeveer op 2/3 van de route zit. Daarvoor heb ik ook een tussenstop gehouden bij de Ballumse Blinckert – een hoge duin met uitzicht over een groot gebied.  Na een koffiestop ga ik door. Ik zie in de verte de Hollumse vuurtoren – mijn bestemming- dus nog een klein stukje te gaan.

Eenmaal aangekomen parkeer ik mijn fiets en besluit ik een route te lopen ongeveer 3,5 km door de Hollumse bossen, strand en duinen. Ondanks dat deze maar 3km is, behoeft het toch wel sterke beenspieren door de klim naar de duinen, over het strand en door de bossen. Het heuvelachtige landschap is magisch vooral in combinatie met het strand. Deze zee is wat robuuster dus overal staan borden dat men niet mag zwemmen, geen zonaanbidders en zwemliefhebbers dus aan deze kant van het eiland – ook heel erg fijn. Ik kom vanuit een hoge duin en zie het uitzicht op het strand. Ik kan door deze heldere en zonnige dag, De Boschplaat van Terschelling zien liggen – hoe mooi!

De wandeling komt weer uit bij de vuurtoren. Ik koop een ticket en beklim de vuurtoren met 15 verdiepingen, 255 tredes en op de verdiepingen hebben ze mini exposities gemaakt over de geschiedenis van vuurtorens wereldwijd, maar ook die van Ameland. Het is leuk om hier meer over te weten te komen. Ook de verschillende manieren waarop landen hun vuurtorens bouwen. Zo zie je met de vuurtorens in Nederland veel overeenkomsten in bouwstructuur met de Scandinavische landen. Vanaf het hoogste punt van de vuurtoren heb je een fantastisch uitzicht.

Ik heb besloten naar het strand te fietsen om daar te lunchen bij een strandtent – Ibiza van het Noorden noemen ze het ook wel. Ik heb het over Beachclub The Sunset. En ik snap ook meteen waarom als ik aan kom lopen. Er staan heerlijke bedjes op het strand ik bestel mijn lunch. HEERLIJK! Daarna ga ik het dorpje Hollum in en je merkt dat dit het grootste dorp is van het eiland. Er zijn veel toeristen en de winkeltjes zijn ook net even iets anders, nog steeds leuk en pittoresk. Café Tante An ziet er leuk uit en ik bestel daar een heerlijke koffie en neem voor thuis een lekkere thee mee. Ik besluit om voor het thuisfront toch nog een leuk souvenirtje mee te nemen dus ga even struinen. Daarna fiets ik via een toeristische route naar huis. Het is 45 minuten, dus ik neem mijn tijd weer.

Ik kom uit bij Sjoerd Ameland een hippe strandtent met een leuke ontspannen sfeer. Ik besluit hier maar even te blijven hangen, bestel heerlijke drankjes, hapjes en geniet van alles wat ik heb gezien, heb gedaan en ben dankbaar voor de dingen die ik doe in mijn leven: waaronder soloreizen. Want een van de grote voordelen is toch wel dat ik kan doen wat ik wil op mijn eigen tempo. En natuurlijk zie ik gezinnen, stelletjes en vriendinnen; maar daar weegt dit gevoel niet tegenop, echt!

Ik kom laat thuis, loop naar het strand en ga in de duinen zitten en geniet van de zonsondergang die weer fantastisch is!

Dag 5 – Vertrek Ameland naar Holwerd

De dag van de terugreis dus ik heb mijn tas de avond ervoor al voor een groot deel ingepakt. Mijn boot vertrekt om 15.00 uur zodat ik nog even de tijd heb op het eiland. Ik ben voldaan; heb alle dorpjes op Ameland gezien, heb het duingebied gezien wat ik wilde, wandel en fietsroutes ontdekt, bijna elke kant van het eiland letterlijk gezien en genoten van de rust, mijn boeken, het lekkere eten en de ontspanning. Na het ontbijt check ik uit. Ik wandel naar het strand voor een meditatiesessie – weer een poging, oefening baart kunst toch? Ik neem de tijd, wandel over het strand en besluit nog een klein beetje te werken op het strand en te lunchen in mijn strandtent. Via Nes fiets ik terug naar de veerboot. Eenmaal in Holwerd staat het mijn welkomstcomité weer klaar: mijn lieve moeder die me weer ophaalt – dit maakt mijn Ameland reis toch wel af, dankbaar voor dit leuke tripje in Nederland.